Obecnie w sieci dróg krajowych zarządzanych funkcjonuje siedem tuneli drogowych. Kolejnych osiem jest w realizacji, a następne trzy w przygotowaniu. Po ich wykonaniu w ciągu dróg w Polsce będzie funkcjonowało 18 tego typu obiektów. Łącznie będą miały prawie 25 km długości. Najdłuższy tunel powstanie w ciągu zachodniej obwodnicy Szczecina.
Najstarszym obiektem jest jednonawowy tunel, jedyny o takim przekroju (pozostałe są dwunawowe), na drodze ekspresowej S1 w Lalikach, oddany do użytkowania w 2010 r. Najnowsze to dwa krótkie tunele w ciągu S52 Północnej Obwodnicy Krakowa, o długości 653 i 496 m, udostępnione do ruchu w grudniu ubiegłego roku. Tytuł najdłuższego tunelu przysługuje obecnie obiektowi w ciągu S2 na warszawskim Ursynowie (z trzema pasami ruchu i rezerwą pod czwarty), który pomiędzy wschodnim i zachodnim portalem liczy 2335 m długości. Zdetronizuje go jednak obiekt przechodzący 40 metrów poniżej lustra Odry, jaki powstanie na S6 w ciągu Zachodniej Obwodnicy Szczecina, o długości 5003 m. Warszawski tunel spadnie na trzecie miejsce, ustępując jeszcze obiektowi o długości 2910 m, który przejdzie pod wzgórzem Kamieniec na Pogórzu Dynowskim, na odcinku S19 Jawornik – Lutcza w woj. podkarpackim. Przez długie lata będzie jednak liderem pod względem natężenia ruchu.
Metoda górnicza
Pierwszy tunel, w Lalikach na S1 (woj. śląskie), ma długość 678 m i został wydrążony w metodą górniczą w technologii NATM (New Austrian Tunnelling Method) w masywie Sobczakowej Grapy. W tej samej technologii powstał tunel na S3 Bolków – Kamienna Góra, o długości 2300 m w okolicy Starych Bogaczowic, a także dwa obiekty w ciągu S1 na obejściu Węgierskiej Górki. Krótszy, mierzący ok. 820 m, jest drążony w masywie Baraniej Góry, a dłuższy - ok. 980 m – pod Białożyńskim Groniem. Z obu tuneli, a także całej, blisko 9-kilometrowej trasy między węzłami Przybędza i Milówka kierowcy maja skorzystać w tym roku.
W dużym skrócie, drążenie tuneli metodą górniczą polega na wierceniu w skale, przez specjalistyczne maszyny, szeregu otworów, do których następnie wprowadzane są materiały wybuchowe. Po ich detonacji rozdrobniona skała jest usuwana, a ściany tunelu stabilizowane. W technologii NATM, czyli „nowej metodzie austriackiej”, tunel drążony jest krótkimi odcinkami, a ściany tunelu wzmacnianie są warstwą betonu natryskowego (torkretu) i kotew skalnych lub żeber stalowych. Metodą górniczą, ale w technologii ADECO-RS (Analysis of Controlled Deformations in Rocks and Soils), czyli kontroli przemieszczeń i odkształceń w skałach i gruncie, która jest rozwinięciem NATM, wykonano tunel na S7 Naprawa – Skomielna Biała. Metoda ta jest wykorzystywana do drążenia w trudnych warunkach geologicznych, a z takimi wykonawcy mieli do czynienia w obiekcie o długości 2058 m przechodzącym przez spękany flisz karpacki pod Luboniem Małym.
W obu technologiach po wydrążeniu kolejnego odcinka skał i wstępnym obudowaniu tunelu wykonywano w jego wnętrzu obudowę zasadniczą. Po ułożeniu hydroizolacji i zbrojenia betonowano kolejne segmenty obudowy, wykorzystując mobilny szalunek. W tunelu na zakopiance jeździmy po betonowej nawierzchni płyty podjezdniowej, pod którą jest przestrzeń technologiczna. Betonowa nawierzchnia jezdni, ułożona na obudowie zasadniczej tunelu i kolejnych warstwach podbudowy, jest w użytkowanych już tunelach na S3 i budowanych na S1.
Odkrywkowo na S3
Krótszy tunel na S3, na wysokości Gostkowa, o długości 320 m, powstał metodą odkrywkową Cut&Cover, w wykopie otwartym. Jego fundamenty posadowiono na podłożu skalnym i wykonano dwunawową ramę żelbetową. Konstrukcja tunelu składa się z 27 segmentów, a całość po odpowiednim zaizolowaniu ponownie zasypano. Po terenie nad tunelem mogą przemieszczać się zwierzęta i zapewniono też dojazd do pól.
Podstropowo ze ścianami szczelinowymi
Z kolei tunele w ciągu S2 w Warszawie i S52 na obrzeżach Krakowa, powstały z wykorzystaniem metody podstropowej. W płytkim wykopie najpierw wykonano ściany szczelinowe sięgające od kilkunastu do kilkudziesięciu metrów w głąb gruntu, a następnie na nich gruby żelbetowy strop, spod którego następnie wybrano grunt między ścianami szczelinowymi. W kolejnym etapie betonowane było dno tunelu, układane kolejne warstwy konstrukcyjne drogi pod docelową nawierzchnię betonową jezdni i wykańczane ściany tunelu.
Tego typu obiekty budowane są na niewielkiej głębokości pod poziomem gruntu. Tunel na Ursynowie musiał jednak zejść pod linię metra, a jeden z tuneli na Północnej Obwodnicy Krakowa, w Zielonkach, przechodzi pod doliną Prądnika. W takiej samej metodzie budowany jest tunel, o długości 317 m, w ciągu DK79 na obwodnicy Zabierzowa pod Krakowem, a także będą dwa tunele w ciągu północnego wylotu S7 w Warszawie o długości 1000 i 1122 m.
Drążenie maszyną TBM
Na budowie jednonawowego tunelu pod Świną (to inwestycja Miasta Świnoujście, na której GDDKiA pełniła rolę inwestora zastępczego) wykorzystano metodę drążenia za pomocą maszyny TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Duża cylindryczna maszyna za pomocą obrotowej głowicy, o średnicy 13,5 m, z frezami tarczowymi przebiła się z wyspy Uznam na Wolin. Maszyna drążąc przodek tunelu, jednocześnie instalowała jego obudowę, a w dalszej kolejności wykonano wyjścia ewakuacyjne i jezdnię, pod którą umieszczono galerię ewakuacyjną. Tunel pod Świną mierzy 1480 m długości i jest zarządzany przez samorząd miasta.
Maszyna TBM tzw. Karpatka drąży pierwszą nawę tunelu w ciągu S19 Rzeszów – Babica o długości 2250 m. Tarcza maszyny o średnicy 15,2 m pracuje w kłopotliwym fliszu karpackim, w którym wykryto występowanie obszarów z ulatniającym się metanem, co spowodowało późniejsze niż zakładano rozpoczęcie drążenia. Maszynę TBM przygotowano do pracy w warunkach metanowych, a na 30 stycznia br. wykonano już 464 m tunelu pod wzgórzem Grochowiczna. Mechaniczny kret, z tarczą o średnicy poniżej 15 m, wykona planowany 5-kilometrowy tunel pod Odrą w ciągu Zachodniej Obwodnicy Szczecina na S6. Wykorzystanie maszyn TBM do wydrążenia dwóch tuneli na Pogórzu Dynowskim deklarują wykonawcy dwóch odcinków S19 w woj. podkarpackim. Chodzi o blisko 3-kilometrowy pod wzgórzem Kamieniec na odcinku Jawornik – Lutcza oraz blisko kilometrowy pod wzgórzem Hyb na sąsiednim fragmencie trasy, Lutcza – Domaradz.
Tunele na sieci GDDKiA
W użytkowaniu (siedem o łącznej długości 8,8 km): • S7 Lubień - Rabka-Zdrój (woj. małopolskie): 2058 m, • S2 Południowa Obwodnica Warszawy (woj. mazowieckie): 2335 m, • S1 Szare - Laliki (woj. śląskie): 678 m, • S3 Bolków - Kamienna Góra (woj. dolnośląskie): 2300 i 320 m, • S52 Północna Obwodnica Krakowa (woj. małopolskie): 653 i 496 m • DK93 w Świnoujściu (woj. zachodniopomorskie): 1485 m (utrzymywany przez samorząd miasta).
W realizacji (osiem o łącznej długości 9 km): • S1 Przybędza - Milówka (woj. śląskie): 980 i 820 m, • S19 Rzeszów - Babica (woj. podkarpackie): 2250 m, • S19 Jawornik - Domaradz (woj. podkarpackie): 2910 i 990 m, • S74 Kielce Zachód - Kielce (woj. świętokrzyskie): 500 i 200 m, • DK79 Zabierzów (woj. małopolskie): 317 m.
W przygotowaniu (trzy o łącznej długości 7,1 km): • S6 Zachodnia Obwodnica Szczecina (woj. zachodniopomorskie): 5003 m, • S7 Kiełpin - Warszawa (woj. mazowieckie): 1122 i 1000 m.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.